Programma
13:00 |
Inloop met koffie of thee |
13:30 |
Opening middagleider Anita RoelandsDrs. Anita Roelands, Registerpsycholoog NIP | Arbeid & Organisatie, burn-outexpert, Voice Dialogue master, yogi en schrijver. |
13:35 |
De eerste sleutels bij een op hol geslagen stresssysteemDrs. Henriëtte Deckers, gz-psycholoog, werkzaam als eerstelijnspsycholoog, (Voice Dialogue)coach, supervisor en schrijver. ToelichtingWanneer spreken we van burn-out? In deze lezing gaat Henriette Deckers in op de belangrijkste sleutels die nodig zijn om bij burn-out cliënten het overactief geraakte stresssysteem weer in balans te brengen. Zij introduceert de routekaart van drie duidelijk te onderscheiden burn-outherstelstappen. Hoe komen cliënten blijvend uit de burn-out? Wat is de rol van goed accumanagement daarbij? En waarom is accumanagement veel breder inzetbaar? Henriette zal je wellicht verrassen met haar brede definitie van zelfzorg bij uitputting.
|
14:20 |
Aandacht voor de onderliggende oorzaak en voor reïntegratieAnita Roelands, Registerpsycholoog NIP | Arbeid & Organisatie, burn-outexpert, Voice Dialogue master, yogi en schrijver. ToelichtingTherapeutische interventies kunnen bij aanvang van de behandeling belastend zijn voor de cliënt. Wanneer is het dan wel een goed moment om hiermee te starten? Naast de innerlijke psychische wereld, leeft de cliënt in een context familie, vrienden en werk. Hoe kun je als behandelaar goed inschatten wanneer een cliënt toe is aan het bekende eerste kopje koffie op het werk? Wat zijn de ja’s en de nee’s hierbij? Anita Roelands onthult een simpele checklijst om een duurzame reïntegratie te waarborgen zodat terugval voorkomen kan worden.
|
15:05 |
Pauze |
15:35 |
De werkgever, de behandelaar en de bedrijfsarts; de kunst van het samenwerkenKirsten Slegh, directeur verzuim- en HR adviesbureau KMS Advisering. ToelichtingAls een cliënt na een verzuim- en herstelperiode weer belastbaar wordt voor werk, zijn er diverse partijen betrokken bij de reïntegratie. Wat kan de behandelaar doen zodat de reïntegratie zorgvuldig verloopt en de client soepel naar werk terugkeert? Wanneer is het raadzaam om de bedrijfsarts of Human Resources te benaderen en wat zijn de valkuilen hierbij? Wie heeft welke rol in het begeleiden van de reïntegratie binnen de Wet Verbetering Poortwachter? Hoe kun je aansluiting vinden bij de ‘taal’ die iedere partij spreekt? Kirsten Slegh neemt jullie graag mee in dit onderdeel, waar de problematiek van de cliënt wordt bezien in de context van terugkeer naar werk. De verschillende spelers hebben uiteenlopende belangen.
|
16:20 |
Borrel |
17:00 |
Afsluiting |